Thursday, September 27, 2012

Titik Cita-Ku


"Jadilah seperti orang yang kakinya berpijak di tanah,
tetapi cita-citanya setinggi bintang di langit" Dr. Aidh Al-Qarni
Setahun sudah saya di tanah air orang, bumi barakah, bumi kinanah, bumi anbiya' ini, Mesir. Banyak peristiwa berlalu dan berlaku, kalau berkesempatan akan saya catatkan untuk diri sendiri dan yang tersayang.

Melangkah kaki ke Mesir dengan cita-cita yang tinggi, ingin diri ini menjadi harapan ummah, mengejar untuk belajar dengan sebanyak-banyaknya erti tarbiyyah, dakwah, dan kefahaman agama yang sebenar.

Mungkin banyak titik sejarah dalam kehidupan saya yang menyebabkan saya bercita-cita dan masih bercita-cita.

*****

Sebelum saya ke Mesir, sedang sibuk berkemas dan membuat urusan untuk ke mesir, visanya, sijil terjemahannya, passport, kpt,zakat.

Sempat saya menyelongkar beg dokumen keluarga, yang disimpan segala dokumen penting keluarga oleh Umi. Itulah Umi ku yang amanah menjaga keluarga ini. Saya terjumpa satu poskad yang dialamatkan kepada saya.

Poskad dibuka, tercatat tulisan pen biru yang tulisannya bersambung seperti ala-ala tulisan dokter. Tulisan dalam bahasa inggeris. Dihantarkan kepada bayi berumur satu tahun oleh ayahnya yang sedang belajar bahasa arab di Jordan. Dicatat harapan abi untuk anaknya menjadi cendikiawan bahasa arab dan ilmu agama ini, yang dicintai dan menjadi harapan ummah.

Mungkin ini  titik tolak pertama saya, jagaan umi dan doa abi.

*****

Ketika saya tingkatan satu, saya dikenalkan dengan usrah (kumpulan kecil bersama seorang pembimbing). Saya bersama tujuh orang rakan sebaya bersama seorang abang tingkatan lima maahad.

Pertemuan pertama saya, naqib (ketua atau pembimbing) mengoyakkan beberapa kertas A4  dan mengagihkan kepada kami semua. Pensil warna-warni diberikan, kami teruja keseronokan seperti kanak-kanak (memang pun).

"Apa nak buat dengan kertas dan pensil warna ni?"

"Abang nak korang lukis korang nak jadi apa besar nanti."

"tak pandai lukislah"

"takpa lukis je"

Kami pun lukis jelah, habis conteng kertas tu. Habis lukis kami tunjuk kepada semua, gelak semua,lukisan semua buruk. Macam - macam yang dilukis, ada kereta F1 dan pemandunya, ada kapal terbang dan pilot, ada komputer dan topi engineer.

Ini mungkin titik mula saya bercita-cita, mahu jadi Al-hafiz Quran dan engineer.

*****

Saya terus mengikut usrah dan tarbiyyah di sekolah menengah, di sini semua senior-senior sangat menambil berat tentang tarbiyyah adik-adik.

Saya mengenal Hasan Al-Banna, Maududi, Mustafa Mahsyur, Ahmad Ar-Rasyid semuanya disini.

Saya yang masih budak bersemangat, kepimipinan sekolah ada membuka pameran jualan buku. Saya yang hanya mengenal tokoh-tokoh ini, ternampak satu buku yang ada wajah Hassan Al-Banna, itulah buku majma' rasail. Saya baca hampir habis, ditanya seorang abang "faham tak?"

Sekarang ni baru saya tahu berapa tinggi nilai buku ini.

Mungkin ini menjadi titik cinta saya kepada tarbiyyah dan Mesir.


*****

Silih berganti naqib dan saya banyak belajar dari mereka. Dari naqib yang sangat sayang akan binatang, saya belajar kasih dan cinta kepada alam ini.

Dari naqib yang tegas dan kata-katanya yang selalu memperli, " anta ni hamba yang bermain", "baik sorang-sorang", "apa anta buat untuk kawan-kawan anta", menjadikan saya sentiasa berfikir untuk kawan.

Dari naqib yang perwatakannya sangat mengambil berat tentang adik-adiknya, saya belajar perikemanusiaan, kasih, cinta kepada manusia.Walau jalan berbeza sekarang tapi matlamat kami masih sama.

Dari naqib yang sentiasa berkata, "belajor, belajor, belajor" saya tak pernah putus asa dan berhenti  belajar dari pengalaman dan kesilapan.

Tak kurang juga yang tak pernah menjadi naqib saya yang banyak memberi inspirasi. Terima kasih semua.

Setiap manusia yang saya bergaul, umi dan abi, teman-teman, adik-adik, naqib -naqib, guru -guru. Semuanya membuatkan saya terus bercita -cita.


*****

Setiap kita mungkin mempunyai titik kehidupan yang memberi kita inspirasi untuk bercita - cita. Seorang akh (saudara) pernah berkata kepada saya "Mungkin cita - cita itu berubah setiap masa  mengikut pengetahuan kita tapi yang penting kita mesti terus bercita -cita"

Ini sedikit titik cita - cita saya, jom kita terus bercita seperti kata-kata Al-banna,

"Kenyataan hari ini adalah impian semalam, kenyataan esok adalah impian hari ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...